
La marca espanyola de pàdel NOX acaba de guanyar una victòria legal important contra Munich, empresa catalana ben coneguda en el món de la sabatilla esportiva. En qüestió: l’ús del símbol « X », que Munich reivindicava com a signe distintiu de la seva marca. Però la Cort Suprema espanyola ha decidit diferentment.
Una batalla legal de llarga durada
El conflicte es remunta a l’any 2017, quan Berneda S.A., empresa propietària de la marca Munich, va interposar una demanda contra JJ. Ballvé Sports, empresa mare de NOX. Munich acusava l’empresa d’utilitzar signes “idèntics o similars” als seus, especialment en raquetes, bosses o accessoris relacionats amb el pàdel.
En primera instància, el tribunal de comerç núm. 2 de Barcelona va reconèixer una infracció parcial: en els casos en què la marca NOX no estava clarament mencionada, l’ús d’una creu podia efectivament induir a confusió. Però aquesta decisió va ser anul·lada per la Cort provincial de Barcelona, que va considerar que NOX no vulnerava els drets de Munich.
La Cort Suprema confirma: Munich no pot reivindicar l’exclusivitat de la “X”
En una decisió definitiva dictada el 28 de maig de 2025, la Cort Suprema espanyola va rebutjar el recurs de Munich, confirmant que el caràcter notori d’un símbol en un sector específic no és suficient per prohibir la seva utilització en un altre. La famosa “X” de Munich, associada a les seves sabatilles esportives, no pot ser objecte d’un monopoli en sectors com el pàdel.
Els magistrats van considerar que el consumidor mitjà no és susceptible de relacionar els productes de NOX amb els de Munich, i que l’ús de signes similars no constitueix ni una explotació abusiva ni una competència deslleial.
Una jurisprudència europea respectada
Munich havia invocat precedents del Tribunal General de la Unió Europea, que reconeixien la notorietat de la seva marca. Però la Cort Suprema espanyola va limitar aquest reconeixement només al sector de les sabatilles, excluint les raquetes o accessoris de pàdel. Insisteix en el fet que no existeix cap associació natural entre les dues marques en la ment del públic.
Aquesta decisió s’emmarca en una tendència jurisprudencial que limita l’abast dels drets de les marques gràfiques, fins i tot les molt identificables, quan no s’hi demostra cap parasitisme evident.
L’opinió de Padel Magazine
Per a Padel Magazine, aquesta decisió sembla lògica i basada en la realitat del terreny. En els països de parla francesa en particular, Munich roman una marca poc identificada en el món del pàdel, a diferència de NOX, immediatament reconeixible pel seu famós “X”.
Aquesta lletra forma part integrant de la identitat visual de NOX, i fa referència directa a les seves pales, el seu estil gràfic i el seu compromís en el pàdel professional. El públic de pàdel no s’enganya: sap diferenciar entre els dos universos de marca.
Una decisió estratègica per a NOX
Aquesta victòria legal permet a NOX seguir serenament el seu desenvolupament i de protegir el seu territori en el pàdel, un mercat en plena expansió. Confirma també que les marques de pàdel poden afirmar la seva singularitat no essent frenades per reivindicacions abusives d’actors vinguts d’altres sectors.
Aquest article ha pogut ser redactat gràcies a la informació publicada pel mitjà econòmic espanyol Palco23, i la periodista Carlota Palma.
The post NOX guanya la seva batalla legal contra Munich pel símbol “X” first appeared on Padel Magazine.